Brukervilkår for B&A Sentralen

Omfang av avtalen

Avtalen regulerer vilkårene for tilgang til løsningen for dokumentforvaltning for bygg- og anleggsbransjen (i det følgende kalt «Løsningen») fra B&A Sentralen AS (i det følgende kalt «B&A») til kunder som innehar en aktiv brukeravtale (i det følgende kalt «Kunde»).

B&As ansvar og forpliktelser

B&A er pliktet til å sikre Kunden tilgang til Løsningen, samt kvalitetssikre egne leveranser og løsninger på en forsvarlig måte. Så lenge Kunden innehar en gyldig avtale til bruk av Løsningen forplikter B&A seg til å vedlikeholde og utbedre feil og mangler i Løsningen. Dersom det blir behov for å rekonstruere data vil B&A være ansvarlig for å rette feil som skyldes forhold forårsaket av B&A. Ved behov for rekonstruksjon av data som skyldes forhold på Kundens side kan det inngås særskilt avtale med B&A om leveranse av nødvendige ytelser. B&A plikter dog ikke å tilby en slik ytelse. Løsningen anses som levert iht. avtale når B&A har imøtekommet de forpliktelser som følger av inngått avtale og brukervilkår. B&A er ikke ansvarlig for Kundes manglende bruk av Løsningen. B&A er ikke ansvarlig for feil i innhold og funksjoner. Feil eller mangler skal ikke gi grunnlag for krav om prisavslag, skadeserstatning (inkludert direkte eller indirekte økonomiske tap) eller andre misligholdsbeføyelser mot B&A, samarbeidspartnere, bidragsytere eller andre som har utført arbeid som gjelder innhold og funksjoner. Dette gjelder selv om B&A har blitt gjort oppmerksom på en lignende mangel.

Kundens ansvar og forpliktelser

Kunden plikter å registrere seg med fullt og riktig navn, adresse og kontaktinformasjon, samt å holde disse oppdatert. Kunden er selv ansvarlig for å oppfylle sine forpliktelser overfor andre, herunder offentlige myndigheter og tilsynsmyndigheter på de ulike områder. Kunden skal ikke demontere eller dekompliere programvaren i sine enkelte komponenter eller forsøke å få tilgang til kildekoder. Bruksretten til programvaren skal ikke overføres, leases, leies ut eller lånes bort til tredjemann. Krav til Kunden: ·       Kunden må ha gyldige lisenser for tredjeparts verktøy (f eks Microsoft Office, i henhold til enhver tid gjeldende krav om versjon) dersom disse verktøyene skal anvendes. ·       Kunden må ha en tilstrekkelig god nettilgang for å anvende Løsningen. ·       Kunden må ha kompatible håndholdte enheter dersom app skal anvendes. ·       Kunden må anvende kompatibel nettleser (i henhold til enhver tid gjeldende krav om versjon).

Behandling av personopplysninger

B&A er underlagt personvernlovgivningen og personopplysninger blir behandlet på en lovlig og sikker måte etter personopplysningsloven og EUs personvernforordningen General Data Protection Regulation 2016/679 (GDPR). B&A benytter personopplysninger til: ·       Administrasjon av kundeforholdet ·       Produktutvikling og analyser av kundeadferd for å forbedre og videreutvikle Løsningen ·       Leveranse av egne digitale tjenester i apper og på web

Rettigheter til data

Kunden har opphavs- og eiendomsrett til de data som Kunden registrerer i Løsningen, samt til de data som genereres i Løsningen på grunnlag av disse dataene. Ved opphør av avtalen gjennom oppsigelse fra B&A sin side forplikter B&A seg til å stille til disposisjon for Kunden det innhold Kunden har lagt inn i Løsningen, med mindre oppsigelsen skyldes manglende betaling. Ved opphør av avtalen gjennom oppsigelse fra Kunden er Kunden selv ansvarlig for å hente ut eget innhold/data for videre bruk. B&A kan bistå med uthenting av data fra Løsningen ihht gjeldende timepriser for konsulentbistand. Etter at oppsigelsen trer i kraft er B&A ikke ansvarlig for å forvalte data i Løsningen, og har ikke ansvar for lagring av data, back-up, rekonstruksjon el.

Opphavsrett

Under enhver omstendighet beholder B&A alle rettigheter til Løsningen. Kunden beholder alle rettigheter til Kundens data, samt bearbeidelser av slike data. Dette gjelder også ved eventuell uthenting av data mv. jf. pkt «Rettigheter til data».

Endringer

B&A står fritt til å videreutvikle funksjonalitet og spesifikasjoner i Løsningen, herunder tilføye, avvikle og endre innhold og funksjonalitet. Avvikling av eller endringer i innhold eller funksjonalitet vil ikke gi Brukeren rett til kompensasjon. Kunde har i slike tilfeller rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning. B&A kan kreve at Kunden går over til en ny versjon av Løsningen. B&A vil ikke gjennomføre endringer som medfører at informasjon og opplysninger Kunden har registrert i Løsningen vil gå tapt. Endringer i Brukeravtalen som ikke innskrenker Kundens rettigheter kan utføres uten varsel og uttrykkelig samtykke fra Kunden. Ved betydelige endringer og endringer som innskrenker Kundens rettigheter skal B&A varsle de berørte. Varsel i Løsningen eller e-postvarsel til registrert e-postadresse oppfyller B&As varslingsplikt.

Tilgang til Løsningen

Løsningen vil normalt være tilgjengelig alle dager i tidsrommet 00.00 til 24.00. Dersom feil oppstår i et tidsrom med ubetjent drift, dvs. utenfor vanlig arbeidstid, kan det skje at feilretting ikke blir igangsatt før neste arbeidsdag. Løsningen kan bli tatt ned uten varsel for vedlikehold. Feil som Kunden blir oppmerksom på bes meddelt B&A. B&A er ikke ansvarlig for følger av driftsstans eller innskrenkninger av tilgjengeligheten.

Pris og betaling

Priser

Priser og avtalevilkår fremkommer av gjenpart av den inngåtte avtalen som er oversendt Kunden.

Betalingsvilkår

Vederlaget forfaller til betaling 14 dager etter fakturadato. Ved forsinket betaling har B&A krav på rente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling av 17. desember 1976 nr. 100 § 3 første ledd, av det beløpet som til enhver tid er forfalt til betaling. Dersom B&A ikke mottar betaling innen 15 dager etter forfall har B&A rett til umiddelbart å avbryte Kundens tilgang til Løsningen inntil forfalte fakturaer er betalt.

Offentlige avgifter

Alle priser er oppgitt eksklusive merverdiavgift og andre offentlige skatter og avgifter. Kunden skal betale slike offentlige skatter og avgifter i tillegg til de oppgitte prisene, iht. de til enhver tid gjeldende satser.

Force majeure

Verken Kunde eller B&A vil være ansvarlige for manglende oppfyllelse eller forsinkelser av respektive forpliktelser etter denne avtalen hvis det skyldes situasjoner som ikke er påregnelige for en part, såkalt force majeure.

Ytelsens varighet og oppsigelse

Avtalen løper til den sies opp av en av partene. Evt. oppsigelse fra Kunde skal sendes til skriftlig support@ba-sentralen.no. Avtalen har ingen bindningstid eller oppsigelsesfrist, med mindre annet er avtalt. Vederlag for avtalte ytelser som allerede er levert Kunde må betales. Dersom det gjelder ytelse som er avtalt levert over en gitt tidsperiode før fakturering, vil B&A kun kreve vederlag for den del av leveransen som allerede er levert Kunde, med mindre annet avtalt. Dersom B&A blir kjøpt opp fusjonert, fisjonert eller hatt lignende omstrukturering har B&A rett til å overdra Løsningen og Kundens kundeforhold helt eller delvis til et annet selskap.

Mislighold

Dersom brukervilkårene brytes, kan B&A si opp avtalen med umiddelbar virkning og utestenge Kunden fra Løsningen. B&A kan kreve erstattet økonomisk tap forårsaket av mislighold. Dersom det er mistanke om misbruk av Løsningen, kan B&A sperre ute Kunden umiddelbart uten forvarsel og samtykke.

Tvister

Oslo tingrett er verneting for tvister som oppstår i forbindelse med Brukeravtalen. Norsk lov skal legges til grunn for domstolsbehandling.